Příběh Pepsi Coly aneb jak o ni Coca Cola nestála

Když jste přišlo do lékárny Caleba Bradhama, čekalo vás tu milé osvěžení. Na přelomu století ta trocha vody sycené uhličitanem sodným nebyla v lékárnách nijak výjmečná a nejinak to bylo tady Novém Bernu v Severní Karolíně. Tedy vlastně bylo …

Zdejší lékárník vodu upravoval po svém a uhličité vodě s trochou cukru přidával i výtažek z plodů kolovníku, který byl do Ameriky dovezen ze západní Afriky. Celý nápoj byl tonikum založené na pepsinu – žaludečním enzymu podporujícím trávení.

Uběhlo pár let Bredův nápoj, jak se mu začalo říkat, slavil úspěchy. Šel tak dobře na prodej tak Caleb Bradham začal hledat nové jméno. Nepřemýšlel příliš dlouho a podle hlavních složek nazval nový nápoj Pepsi Cola (tedy dle Pepsinu a plodů Coly – Kolovníku).

Obchod šel dobře a dokonce se za 100 dolarů podařilo koupit obchodní značku Pep Cola. Jenže pak přišly zlé časy, první světová válka a hlavně Bradhamovo spekulantství. 17 let úspěchu bylo zakončenou předraženými zásobami cukru na skladech.

Až do roku 1933 procházela společnost dobu na niž by nikdo rád nevzpomínal. Nejen, že byla prodána, ale dokonce i zkrachovala – dvakrát.Krutý osud pro někdy tak úspěšnou firmu. Jenže stejný osud měl velice brzy ukázal jak umí být vrtošivý.
Charles G. Guth, prezident Loft Candy Company, která Pepsi Colu získala ji nakonec nabídl ke koupi Coca-Cole, která nabídku s díky – odmítla. Ten nevýznamný den byl možná jedním z nejhorších v historii Coca-Coly. Osud snad jen pozoroval to lidské hemžení a snažení a dával si načas.Společnost, která mohla svého největšího budoucího konkurenta rozšlápnout jako obtížný hmyz, zaváhala. Snad dokonce byla to právě ona, kdo jako mávnutím motýlích křídel sám vytvořil svého nejhoršího konkurenta v celé její historii.
Než se rok s rokem sešel, jako bájný pták Fénix povstala Pepsi Cola z popela a stala se opět konkurencí Coca Cole. Na ty roky musí v Coca Cole vzpomínat s krajním roztrpčením. Čas ubíhal a Pepsi Cola k všeobecnému úžasu nabírala na síle. Jako by se osoud chtěl Coca Cole pomstít za její sebejistotu, začala pomalu ustupovat z trhu.
Od konce druhé světové války do počátku 80. let poklesl její podíl na trhu z 60% na 24%. Nepochopitelná věc, seč skutečnost. Podíl klesal i přes značně větší výdaje Coca Coly do reklamy. Coca Cola byla zděšena. Zvlášť pak nástupem Pepsi, která od 70. let přesedlala na Next generation.
pepsi
Tehdy se ukázalo jaké dětinské chyby dělají i ti největší stratégové. Ač z průzkumů mohlo vyplývat, že zahrávat si s recepturou může vzbudit odpor spotřebitelů, vedení Coca Coly šlo kupředu jako podle nějaké učebnice, která je prošpikována slovem – inovace. Ale inovace znamenala změnu chuti ….
Coca Cola okozlena porážkou Pepsi Coly v slepých ochutnávacích testech rozběhla na plno celou svoji mašinérii. A tak 23. dubna 1985 přišla s New Coke. “To nejlepší se stalo ještě lepším”, hlásaly reklamní slogany. Jenže ouha. Osud, který číhal v temném koutě ukázal svoji krutou tvář a v kancelářích Pepsi Coly začalo být opravdu veselo.
 Spotřebitelé New Coke nepřijali, ba co víc, situace se začala podobat až příliš prohibici. Lidé ve vidině konce tradiční Coca Coly si začali doma tvořit její zásoby, ceny za basu na černém trhu (!) vyšplhaly na 30 dolarů a světem koluje příběh o hollywoodském producentovi, který pronajal sklep aby měl kde skladovat 100 bas originální Coca Coly.
 Coca Cole trvalo necelých 80 dnů než přiznala svůj omyl. New Coke byla postupně stažena z trhu o rok později měla již jen 2,3% podíl. Klasická Coca Cola dosáhla ve stejnou dobu 18,9% a naše stará známá Pepsi Cola 18,5%. Coca Cola se opět octla na vrcholu slávy