Pavel Zima: Klíčový je obsah, Stream.cz budeme dále rozšiřovat

Seznam.cz netřeba představovat a jeho generálního ředitele Pavla Zimu také ne. Jeho historie je se Seznamem spojena velmi dlouho a patřil bezesporu k prvním lidem, kteří pro Iva Lukačoviče pracovali. Pavlovi je 40 let, má 3 děti, jak sám říká “spoustu starých aut”, které sbírá a je vášnivým hráčem fotbalu. Celý seznam jakožto generální ředitel řídí od roku 2006.

Pavle, Seznam má za sebou dlouhou cestu, na co jsi nejvíce hrdý?

Je to několik věcí – daří se nám úspěšně rozvíjet naše produkty a jsem hrdý na to, jak silné je naše hledání vůči Google. A pak samozřejmě jak se daří Streamu a jak si vedou Mapy.cz

Když jsi u toho Stream.cz, Seznam ho koupil, začal tvořit pořady, které v mých očích jsou schopny konkurovat těm televizním.
Nevím jak to funguje businessově, ale co jste museli udělat proto, aby Stream.cz byl tam kde je?

Muselo tam přijít to zásadní rozhodnutí a to vybrat si ten směr, předtím to bylo vše a nic.  Máme tam uživatelská videa, máme tam nějaká vlastní, ale vlastně nevíme co chceme. Ve chvíli kdy do toho Seznam vstoupil a nakonec koupil 100 procent došlo k zjednodušení produktu. Nebudeme dělat uživatelská videa a soustředíme se na vlastní unikátní uživatelský obsah. Měl jsme z toho dobrý pocit už v prvním roce, teď je to po nějakých asi 3 letech ve stavu, kdy mě to baví víc a víc. Postupně se zlepšujeme ve tvorbě obsahu a víc a víc nacházíme věrné diváky, kteří se vrací na jednotlivé typy pořadů.

Nejdůležitější bylo to rozhodnutí – teď ze dne na den zařízneme 40 procent toho serveru. Možná to byla překážka, ale také rozhodnutí, které jsme museli udělat. Zpětně ho hodnotím jako velmi dobré. Kdybychom ho neudělali,  Stream by nebyl tak daleko jak je.

Jaké výzvy před Streamem leží?

V porovnání s jakoukoliv TV jsme stále malé medium a naší výzvou je hodně rychle, viditelně a organicky růst. Nemáme v plánu žádné další zemětřesení ve stylu: Tak a teď tahle půlka obsahu nás nebude zajímat a budeme to dál specializovat. Naopak. Spíš to portfolio pořadů rozšíříme, abychom byli schopni růst a získat víc a víc diváků a uživatelů.

Chcete se nějak vymezovat vůči televizím?

Nemyslím si, že je to třeba. Důležitý je unikátní obsah a je více či méně jedno jak člověk ten obsah konzumuje, na počítači, na telefonu či na TV. Stream lze sledovat na TV, máme aplikaci pro Samsung a LG.
Aplikační logiky výrobců TV jsou sice zatím dost daleko od ideálních rozhraní a asi by se jim hodil nějaký UX odborník by se jim hodil, tak trochu doufám, že Apple jednou udělá TV a zbytek trhu to od něj okopíruje a pak to bude super.

Trh, který jsem před roky znal v podstatě neexistuje. Firmy, které tu hrály nějaké strategické hry se mi zdá, že už nic nehrají a jediný koho vnímám jako opravdu strategického hráče je právě Seznam. Čím to, že se Seznamu podařilo ubránit globální konkurenci, která se mi zdá poměrně ostrá?

Celé to stojí na tom, že většinu firem a nejen v ČR, koupila spousta TELCO operátorů a oni místo internetového produktu začali prodávat ADSL. A to na tom významně podepsalo. Seznam na ten produkt nerezignoval a to přes některá drobná historická zaškrtnutí.
My jsme vždy dělali službu pro uživatele a ne jen vyráběli peníze a snažili se oprašovat, minimalizovat náklady a maximalizovat zisk. To je důležité.

Firma rostla, postupně nabírala lidi a z několika málo desítek vyrostla na dnešních více jak tisíc. Jak se podařilo zvládnout ten růst. Přijde mi, že ten hodně eskaloval v době, kdy jsi přebral roli ředitele.

Ano, po té jsme měnili  strukturu obchodní služby a z externí sítě jsme vytvořili síť z našich zaměstnanců, která je mnohem lépe řiditelná a tím se navýšil dramaticky počet zaměstnanců.  Snažíme stavět na starých osvědčených seznamácích, kteří tomu dávají něco víc a snaží se nakazit ty ostatní. Když to zjednoduším tak ta dlouhodobá strategie je spíš se snažit tu kulturu trochu podporovat a hlavně ji nerozbít.

Moc nevěřím jak se snaží firmy tvrdit, že budují firemní kulturu. Ona se buduje sama, nejde úplně řídit, lze vytvářet podmínky, ale nelze budovat kulturu.

Tou nejdůležitější věci, je dávat týmy dohromady a to co možná nejvíce.  Dáváme peníze na team buildingy, podporujeme je ať chodí spolu do hospody … na tom Seznam vždy vyrostl, že lidi spolu řešili tu práci více či méně nonstop. A to jen jedna z těch věcí, kterou se snažíme podporovat dál.

Obrázky: Kanceláře Seznam.cz

Za dobu co se věnuješ online businessu jsi určitě nasbíral užitečné zkušenosti zajímavé pro ostatní. Co bys doporučil firmám, které v tomto začínají?
Jednoznačně soustředit se na produkt. Ve chvíli kdy dělají něco primárně pro peníze,  tak to dlouhodobě nemůže fungovat. Pokud řeší nějaký uživatelský příběh, mají šanci, že je uživatelé budou mít rádi a dává to smysl. A ty peníze se někde najdou, ale musí to být primárně prospěšné pro lidi.

Služba, které jednoho dne zmizí a její uživatel si toho ani nevšimne, tak ta už byla k záhubě předurčena.

Kde vidíš budoucí užitečnost Seznamu, kam by se měl vyvíjet?

Seznam má nakročeno mediálním směrem. Budeme vytvářet vlastní obsah, máme ambice,  aby ten obsah byl co nejatraktivnější pro naše uživatele. Jako ho budou uživatelé konzumovat je již vedlejší. Pokud to před 100 lety byly papírové noviny a za dalších sto let to bude mikroprocesor v hlavě, tak je to cesta i pro nás. Teď je to hlavně display počítače a display telefonu.

Do budoucna uvidíme, ale obsah je pro nás klíčem ke všemu.