První autonomní autobusy už vyrazily: ukazují jak budou vypadat města budoucnosti

Pokud obdivujete práci Elona Muska a nebo máte rádi Google auta, bude se vám to taky líbit. Původně jsem chtěl Lyonem jen projet, ale tenhle projekt mě okouzlil. Působí dojmem vzdálené budoucnosti a ještě před 10 lety bych nevěřil. Od konce tohoto srpna jezdí po Lyonu automatické samo řídící se autobusy. Pravda, je to jen pilotní projekt a dokonce ne první, ale první v tom, že je otevřen pro veřejnost.

Autonomní auta se rodí i ve Francii

Je až s podivem, že jméno společnosti Navya je u nás prakticky neznámé a když se podíváte po Internetu, tak zmínek o ní je také pomálu. Přitom působí dojmem, že se svým 100% autonomním a elektrickou energií poháněným jsou už docela daleko. Společnost sídlí ve Villeurbanne v francouzském regionu Rhône-Alpes. V podstatě je součástí Lyonu z něhož sem vedou i dvě linky metra.

Vzletnou vizí společnosti je přijímat zítřejší výzvy dnes, což v praxi znamená schopnost reagovat na rostoucí problémy velkoměst v niž bude žít stále větší a větší část celosvětové populace. Udává se, že v roce 2050 až 70%. Společnost se zaměřuje na mobilitu jakožto základ městské infrastruktury a udržitelná města, která budou schopna rozvíjet se způsobem, který povede ke snižování znečišťování a budování zdravého životního prostředí.

Studie prý odhadují, že v roce 2055 počet autonomních vozidel převýší počet vozidel řízených člověkem.

Testovací provoz v Lyonu

V Lyonu nyní jezdí dva autobusy Navya Arma podéln říčky Saône. Trasu 1,3 kilometru ujedou za 10 minut a pohybují se rychlostí až 25 km/h. Voí cestující, kteří chodí na zdejší poloostrov za nákupy a to zdarma.


Testovací provoz v Lyonu pro návštěvníky obchodního centra Confluence.

Autobus Arma byla představen minulý rok ITS World Congress v Bordeux, kde také kroužil po veřejném prostranství. Pro orientaci v prostoru používá sérii senzorů. Jednak LIDAR, který měří vzdálenost na základě výpočtu doby šíření pulsu laserového paprsku odraženého od snímaného objektu. LIDAR sám umožňuje poměrně velmi slušně v 3D mapovat okolí vozidla.

K tomu však také slouží stereo kamery, GPS, infračervenými senzory a je vybaven i navigačním systémem s předem zmapovanou trasou. Vozidla tu krouží dvě a každé pojme 15 cestujících., z toho 4 stojící. Konstrukčně je vozidlo určeno k zajištění kyvadlového provozu v uzavřených místech – letiště, nemocnice, průmyslové areály, zábavní parky apod.

Vozidlo má pohotovostní hmotnost 1800 kg, rozměry 4,80 m x 2,05 m x 2,607, výkon motoru 15 kW, maximální rychlost 45 km/h a cestovní 25 km/h, baterie LifeP04.

Svézt se jím můžete v pracovní dny od 7:30 do 18:30, na každé z pěti zastávek zastavuje ve špičce každých 10 minut, mimo ni každých 20.  Dvě Army sse také prý prodaly do Švýcarska, kde budou taktéž testovány. Kdy se obdobných prvních krůčků dočkáme i u nás? Tak prý Praha 4  uvažuje o testech už příští rok.


Promo na ITS World Congressu v Bordeux v minulém roce , na videu je vidět pohled na svět přes LIDAR, kterým je Arma vybavena

Autonomní automobily umožní optimalizovat dopravní infrastrukturu budoucích měst a zpřístupnit dopravu možná i tam, kde to není možné z kapacitních nebo organizačních důvodů.

Pokud chcete vidět v reálu jejich první krůčky, vydejte se také do Lyonu.