Práce s business požadavky a jejich správná klasifikace je klíčovou činností každého business analytika. Ne všechny business požadavky jsou stejné, existují různé úrovně a typy, které pomáhají analyzovat situaci z různých perspektiv.
Pochopení rozdílu mezi těmito perspektivami umožňuje vytvářet kvalitní business požadavky a dle nich návrhy řešení, které umožní efektivně řešit potřeby organizace. Správná klasifikace business požadavků do různých úrovní usnadňuje spolupráci se stakeholdery a přispívá k úspěšné realizaci projektů. Při práci s business požadavky a návrhy řešení je klíčové pamatovat, že jde o dynamický cyklus, který se neustále vyvíjí, dokud není plně naplněna požadovaná potřeba.
Základní typy business požadavků
1. Business požadavky
Nejvyšší úroveň business požadavků představuje to, co chce organizace jako celek dosáhnout.
Příklady:
- „Potřebujeme zvýšit prodeje o 5 % do určitého data.“
- „Naše organizace chce rozšířit svou působnost na nový trh v Evropě během jednoho roku.“
- „Zvýšit efektivitu výrobního procesu o 10 % pomocí automatizace.“
- „Zlepšit zákaznickou spokojenost o 20 % díky rychlejším odpovědím zákaznické podpory.“
- „Snížit provozní náklady o 15 % zavedením digitalizace interních procesů.“
2. Business požadavky stakeholderů
Tyto business požadavky definují, co jednotlivé skupiny stakeholderů potřebují k dosažení hlavních business požadavků. Například:
- Obchodní útvary: Potřebuje reportovací nástroje ke sledování prodeje.
- IT útvary: Potřebuje integraci nových CRM systémů do nástrojů na monitoring systémů.
- Marketingové oddělení: Požaduje lepší analytiku pro sledování a vyhodnocení kampaní.
3. Business požadavky na řešení
Tyto business požadavky popisují vlastnosti nebo schopnosti řešení, které umožní naplnit potřeby požadavky vyjádřené. Dělí se na:
- Funkční: Co řešení bude dělat, např. generování reportu.
- Nefunkční: Jak dobře řešení funguje, např. report má být vygenerován do 2 hodin.
Příklad: Online objednávkový systém musí být schopný zpracovat 500 objednávek za hodinu.
4. Business požadavky na migraci
Tyto business požadavky se vztahují na migraci ze starého řešení na nové a zahrnují:
- Migraci dat: Např. převod databázových záznamů.
- Zachování business kontinuity: Zajištění, že změny nenaruší běžné operace.
- Zaškolení uživatelů: Nový software vyžaduje výcvik zaměstnanců.
Business požadavky na migraci existují pouze po dobu migrace a poté ztrácejí platnost.
Rozdíl mezi business požadavky a návrhy řešení
Business analytici nejen definují business požadavky, ale částečně se podílejí i na definici návrhu řešení. Jaký je mezi nimi rozdíl?
- Business požadavky popisují potřebu – dokument, který vysvětluje, co je nutné.
- Návrh řešení popisuje řešení – dokument popisující jak bude potřeba naplněna.
Tyto dvě oblasti jsou propojené, definování business požadavků vede k tvorbě návrhu řešení a následně mohou vznikat další business požadavky. Pokud však vzniknou, je nutné zajistit efektivní proces řízení změny tak, aby mohla být provedena jejich prioritizace, zapracovány do plánů a s těmito změnami seznámeni všichni stakeholdeři.
Příklady rozdílu mezi business požadavkem a návrhem řešení
- Business požadavek: „Chci zobrazit data o prodejích za posledních šest měsíců v jednom přehledu.“
- Návrh řešení: Skica dashboardu zobrazující požadovaná data.
- Alternativní návrh řešení: Interaktivní graf s možností filtrování podle regionu a období.
- Business požadavek: „Chceme zkrátit dobu přípravy a balení objednávek.“
- Návrh řešení: Model procesu optimalizující balení objednávek.
- Alternativní návrh řešení: Zavedení automatizovaných baliček s čárovými kódy pro rychlejší expedici.
- Business požadavek: „Potřebujeme možnost zaznamenat a zobrazit lékařskou historii pacienta.“
- Návrh řešení: Obrazovka se strukturou datových polí a obchodními pravidly.
- Alternativní návrh řešení: Mobilní aplikace umožňující pacientům nahrávat a sdílet svou zdravotní historii v zabezpečeném prostředí.
- Business požadavek: „Zákazníci by měli mít možnost platit pomocí různých platebních metod.“
- Návrh řešení: Integrace platební brány s podporou kreditních karet, bankovních převodů a digitálních peněženek.
- Alternativní návrh řešení: Vytvoření věrnostního programu s možností platby body získanými za nákupy.
Tyto různé návrhy řešení ukazují, že jeden business požadavek může být naplněn několika způsoby řešení, a je na analyticích, aby pomohli vybrat nejafektivnější ve spolupráci se stakeholdery